De logische niveau's

Untitled design 7

Bij veel mensen heb ik als coach een werkvorm gebruikt die logische niveaus heet. Van mijnheer Bateson.

Dat deed ik omdat deze mensen uit moesten vinden waar ze zich op wilden gaan richten in hun loopbaan. Vaak een heel andere keus maken daarin of starten met een loopbaan.

Als het model je aanspreekt moet je er eens op googelen.  Voor mijn punt geef ik een korte samenvatting van de niveaus. Ik zal een overzicht  geven.

Het eerste niveau is omgeving

In welke omgeving wil je werken? Hoe ziet dat eruit? Wat is voor jou belangrijk in zo’n omgeving?

Het tweede niveau is gedrag

Beschrijf hoe jij  je wilt gedragen in die omgeving. Wat doe je? Zeg je? Wat voel je?Wat doe je eerst? En daarna? En dan?

Het derde niveau is kwaliteiten en vaardigheden

Over welke kennis, vaardigheden en talenten beschik je al om je zo te gedragen? Wat moet je nog allemaal weten en leren om je zo te gedragen?

Het vierde niveau is waarden en overtuigingen

Waar geloof je in? Waarvan ben je overtuigd ten aanzien van jezelf, je werk en je contacten?

Welke overtuigingen moet je hebben om de kwaliteiten aan te spreken die je hebt genoemd om het gedrag te vertonen dat je hebt beschreven?

Het vijfde niveau is identiteit

Met wie of wat kun je jezelf vergelijken als je dit werk doet?

Welke rol heb je in die functie? Hoe zie je jezelf als je werkt? Hierin kun je ook met metaforen werken. Als ik dit werk doe ben ik een soort …………….

Het zesde niveau is doel en missie

(Ja, Ja , now we are talking…)

Waartoe dient dit alles? Wat is de zin en de betekenis die jij eraan geeft?

Wat is je drijfveer en motivatie die alles overkoepelt en aanstuurt?

Welk groter doel dient u voor jezelf als je dit doet? ( een hoger doel dan alleen werk, dus is er een missie)

Mijn ervaring is dat vrouwen veel vaker in de bovenste niveaus  helder hebben wie ze (willen) zijn en met welke intenties ze werken. Het gaat bijna nooit over hen alleen. Ze willen verbinden en iets geven wat voor de hele groep van belang is.  Vanaf niveau vier kwamen ze goed op stoom. 

Zeer opvallend vind ik dat ze bij gedrag en kwaliteiten minder goed wisten aan te geven wat ze in huis hebben en hoe ze dat in willen zetten. De oefening gaat verder, met wat je hogerop uitvindt ga je weer naar beneden. Dus vanuit de overtuigingen en waarden, hun identiteit, doel en missie, en wat aanmoediging, konden ze wel benoemen wat hun kwaliteiten zijn en wat ze er praktisch mee zouden willen doen.

Mannen hebben doorgaans de onderste lagen beter op orde maar durven niet te dromen. Als bij hen dit kanaal wordt geopend komen er mooie ideeën en kunnen ze over de grenzen van de huidige realiteit heen kijken. 

Zowel vrouwen als mannen hadden de indruk dat ze het toch niet echt heel realistisch vonden en een werkgever hier niet op zit te wachten. Zou dat even dom zijn van werkgevers... 

Als mensen zich in het coaching traject wel gingen verbinden met hun echte aspiraties en ervoor gingen staan, gebeurden er  hele mooie dingen! Een aantal ging voor een eigen bedrijf. Ze wilden hun waarden niet te grabbel gooien bij een werkgever maar vanuit hun eigen visie werken. Wat een lef! Wat werd beloond met succes.

Er zijn er ook die toch voor de baan gingen maar met een sterke presentatie en op een plek kwamen waar ze tot hun recht komen.

Ook die nu toch de stap namen voor een scheiding, emigratie, relatie, zwangerschap en andere zaken die ze wilden aanpakken.

Wat was er nu veranderd? Ze zijn anders gaan denken over zichzelf en hun mogelijkheden. Ze zijn zich ook beter gaan voelen en anders gaan gedragen.

Ze zijn anders gaan denken, voelen en handelen. De onzichtbare patronen die ze belemmerden hun kracht in te zetten zichtbaar gekregen en ontmanteld. Hun eigen leiderschap op de agenda gezet.

Als je het leuk vindt, je nieuwsgierig maakt, ga met de niveaus aan de slag en/of bel mij!

Een inspirerende groet,

Fabiola

 

Deze website gebruikt cookies...

Meer lezen

Wij gebruiken alleen cookies die nodig zijn voor het functioneren van de site en waarmee we de inhoud zo goed mogelijk op onze klanten kunnen afstemmen. Meer gegevens vind je in ons privacybeleid.