boekhouder versus werkgever met botsende normen en waarden

Untitled design 5

Boekhouder versus werkgever met  botsende normen en waarden.

Simon werkt met plezier  als boekhouder bij een organisatie die creatieve diensten levert. Door de crisis zijn er subsidies weggevallen, maar toch draait het bedrijf dapper door.

Simon verwerkt de nota’s van die maand.  Zijn manager legt een stapel declaraties op zijn bureau “ik wil dat je deze declaraties creatief wegwerkt”, zegt hij en hij trekt de deur achter zich dicht.  Omdat Simon nog geen idee heeft waar het om gaat, legt hij het even aan de kant.

Direct na de lunchpauze steekt Henk echter  z’n hoofd om de deur: . “ Wil je even vaart zetten achter die declaraties? En denk erom:  onzichtbaar wegschrijven.

Die opdracht bezorgt Simon een ongemakkelijk gevoel, dus gaat hij er mee aan de slag. De opdracht van Henk blijkt een onmogelijke opgave en dat kan hij Henk maar beter meteen gaan vertellen.

“Zeg Henk, dit kan helemaal niet. Weet je ….”, zegt Simon. Henk valt hem in de rede.  “Het was een opdracht en geen verzoek. Regel het gewoon .”

Simon slaapt die nacht slecht. Hij wil de opdracht niet uitvoeren. Het klopt niet. Vastberaden stapt hij de volgende morgen op Henk  af, maar

Henk mijdt hem en Simon merkt dat zijn collega’s ook minder spontaan zijn. Hij denkt eerst nog dat hij het zelf verzint.  Maar de werk relaties bekoelen in de volgende dagen echt. Henk gaat niet in op het verzoek van Simon om in gesprek te gaan. Na enkele weken besluit Simon dit te bespreken met de directeur. Die lijkt het te snappen en biedt aan met Henk te praten.

Daarna  verslechtert  de sfeer van onderkoeld naar bevroren.

Wat is er aan de hand? ?

Manager Henk heeft van hogerhand de opdracht gekregen om wat creatief te boekhouden. Maar hij vangt bot bij Simon . Simon koppelt zijn problemen zelfs terug  met Henk’s ‘opdrachtgever’.  Henk zijn baas ziet dat als een brevet van onvermogen van Henk.  . Het kan de baas niet schelen hoe, maar Henk moet  maar zien hoe hij het oplost met Simon. Henk zit vast. Hij is boos op Simon en besluit hem te isoleren.

Simon werkt grondig en wil altijd het naadje van de kous weten. Hij voelt dat hij als boekhouder een ethische verantwoordelijk heeft en zuiver moet handelen. Daar past creatief boekhouden niet bij.  Dat hoort niet.

Hoe gaat het verder? Simon vindt dat het bedrijf niet van hem kan vragen tegen zijn waardes in te gaan. Hij voelt zich onbegrepen en hij vindt dat hem onrecht wordt aangedaan.  Zo ga je niet met je personeel om.

Als hij probeert dat duidelijk te maken bij het management  krijgt hij nul op het rekest. Na drie maanden isolatie meldt Simon zich uiteindelijk ziek. Uitgeput en boos. 

Ook in de ziekte periode staat hij er alleen voor. Uiteindelijk wil Simon naar de rechter. Het bedrijf, de directie en Henk moeten maar boeten voor deze aanpak.  De procedure vraagt een hele lange adem. Het duurt jaren. Soms boekt Simon een kleine overwinning maar het bedrijf verandert niets wezenlijks in de aanpak.

Door de stress, de procedures en de slechte sfeer wordt Simon steeds zieker.  Toch is hij nog steeds strijdbaar als ik hem na een jaar  spreek. Eigenlijk kan hij zelfs nergens anders over praten dan het onrecht dat hem is aangedaan.

Simon komt er niet zonder hulp niet uit.  Hoe ga ik Simon helpen om dit op te lossen?

Door zaken en emotie uit elkaar te halen. Het is duidelijk dat zijn normen en waarden botsen met die van het bedrijf. Dat is een lastige kwestie. Daar zal hij een beslissing in moeten nemen.

De emotionele lading komt ergens anders vandaan.  Die weerhoudt hem ervan beslissingen te nemen en voor zichzelf te zorgen. Goed afscheid te nemen van deze werkgever en te zoeken naar een passender werk omgeving. Door helderheid te scheppen in de emotionele verstrikking  vanuit het  verleden kan Simon wel  stappen zetten die hem  brengen bij een baan die past en voldoening geeft.

Een Ander Buro voor Coaching helpt bij werkgerelateerde conflicten.  Op het werk of met het werk. Een helder zicht op je eigen triggers in de situatie is het begin van de oplossing. Neem contact op voor een gratis gesprek als werk beladen is geraakt.

Deze website gebruikt cookies...

Meer lezen

Wij gebruiken alleen cookies die nodig zijn voor het functioneren van de site en waarmee we de inhoud zo goed mogelijk op onze klanten kunnen afstemmen. Meer gegevens vind je in ons privacybeleid.